مرکز فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری

حسین ملایجردی: 34میلیون مکاتبه در سال 94/ افزایش 8 درصدی مکاتبات نسبت به سال 93


حسین ملایجردی، مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری نیز در این آیین با اشاره به اینکه در مجمع دبیرخانه‌های دولت اقدام به الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری کرده‌ایم گفت، در اواخر سال 1394 گزارشی از روند اجرایی شدن این فرایند تهیه کردیم که ارائه این گزارش برخی را خرسند و البته معدودی را نیز ناخشنود کرد.
وی گفت: در این گزارش 4 سوال طرح کرده بودیم که بعد از مدتی به 40 سوال ارتقا یافت و از دبیرخانه‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی خواستیم که به این سوالات پاسخ دهند و خواسته‌های نظام اداری را در حرکت به سوی الکترونیکی شدن بازگو کنند.
ملایجردی به اشاره به بخش‌هایی از این گزارش گفت: در سال 93 مجموعا 25 میلیون مکاتبه داشته‌ایم که این عدد در سال 94 با افزایشی 8 درصدی به رقمی در حدود 34 میلیون مکاتبه افزایش یافته است که 3 میلیون این مکاتبات توسط استانداری‌ها انجام شده است؛ از میان استانداری‌هایی که موفق به کاهش چشمگیر استفاده از مکاتبات کاغذی شده‌اند، می‌توان به استانداری کردستان اشاره کرد که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته است؛ همچنین در این خصوص با استانداری‌هایی که در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند نیز مکاتبه کرده‌ایم و دلایل این روند را از آنان جویا شده‌ایم.
وی با اشاره به تعدادی از مولفه‌هایی که در گزارش ارزشیابی دستگاه‌های اجرایی کشور در زمینه الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری به آن استناد شده است، گفت: استفاده از سرویس پیامک و تلفن همراه، دبیرخانه همراه؛ طراحی فرم الکترونیک، ارائه کد رهگیری، امضای دیجیتال، تایپ گفتاری، زیرسیستم‌های آرشیو و ... از جمله این مولفه‌ها است که دستگاه‌ها بر اساس خوداظهاری، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در زمینه الکترونیکی کردن فرآیندهای اداری پیشنهاداتی شامل در اختیار داشتن سیستم جامع، توسعه شبکه دولت تا فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها و ...ارائه کرده‌اند که البته این توسعه تا حد زیادی صورت گرفته و سایر پیشنهادات نیز در حال بررسی است.

چهارشنبه 19 آبان 1395 - 11:48